Stall Vall

söndag 6 september 2015

Lördagsträning

Den förlorade medryttaren är tillbaka!
Ni kanske minns Matilda, vår duktiga medryttare som hängt med oss sen hösten 2013 och som inte synts till så mycket i bloggen under våren/sommaren. Hon fyllde 18 i början av sommaren och vi trodde nog att vara ute och partaja eller nåt sånt blivit fokus men inte då, hon har skaffat pojkvän tydligen. Tyyypiskt killar, bara komma och kidnappa en hästtjej sådär :P
 
Men nu är hon tillbaka, i lite lightversion tills skolpraktiken är slut, sen hoppas vi få se henne mycket mer. Och eftersom det är lika bra att ge sig på saker direkt så fick hon börja med att klippa Ice och sen träna för Anna samtidigt som mig och Starlight. Bra att få tips och råd direkt. De såg fina ut ihop även om Matilda själv bara var sådär nöjd efteråt, hon har höga krav på sig själv men resan är själva målet och det var länge sen hon red Ice. Hon gjorde ett bra jobb och nästa vecka ska vi träna för Anna igen. Så himla skoj att ha henne hos oss igen (hon hävdar iofs att hon aldrig lämnat oss, så vi kanske är lite överdramatiska).
 
Ice körde samma stil som förra året, bomull i öronen, renluva på och hjärnan stängde av.
Hon stod alldeles stilla hela klippningen. Jag skulle vilja säga att hon var jätteduktig
men handlar inte om det utan bara rent instinkt. Matilda är duktig klippare däremot :)
Min och Starlights träning var...intressant. Mitt önskemål var att jobba med övergångarna från galopp till trav och vi var inte helt överens och frustrerade båda två, kände mig urkass och det var mycket tjoho med rumpan. När Anna sa till mig att jag faktiskt måste säga till henne på skarpen när hon slår mot skänkeln så insåg jag att ja, det måste jag faktiskt. Har analyserat mitt beteende gällande detta och när vi har "publik" så blir jag lite skrattig och ursäktande och när jag är själv så blir jag frustrerad men också mer fokuserad på att stanna av och börja om för att göra rätt. Inget av det är konstruktivt för det jag behöver göra att säga ifrån och samtidigt f o r t s ä t t a med det jag vill få fram. Inte bryta av, samla ihop oss och gå vidare utan fram fram fram.
Jag gjorde det igår och höll på att få mig en bock- och sparkresa rätt över staketet MEN hon skärpte sig direkt sen. Tilläggas ska att tillsägningen bestod enbart av mina skänklar, inte spö eller sporrar eller annat. Har jag nämnt att hon är en känslig individ?
 
Varför var hon sån igår då? Lite olika anledningar, hon byter päls (vilket Karin påminde oss återigen om att det skapar en viss personlighetsförstärkning hos Starlight), det började regna stora iskalla droppar och det gillas inte att få på rumpan och så kom det förbi några ekipage som var jätteintressanta. Det var de yttre faktorerna.
  Vi har inte Anna-tränat sen 28/7 så jag var fundersam på om vi gått lite bakåt, d v s Starlight blivit svagare men det försäkrade Anna oss om absolut inte var problemet utan tvärtom så ställde vi lite högre krav idag. Hon hade haft en fin trav och balanserad galopp i början men när vi började kräva mer i form av stadigare övergångar och noggrannare ridvägar så blev det jobbigare och protester.
En viktig detalj som försvårade allt igår också var att jag envisades med att skickas ut till höger och hamna snett i sadeln, jag MÅSTE trampa ner mer i inner stigbygel. Finns bildbevis också, se inte klokt och sjukt obekvämt ut, vad håller jag på med?
 
Traven funkade annars fint men galoppen ska vi jobba vidare med. Volt- och fyrkantsarbete och känns det bra så ska jag testa linjer ur programmet vi ska rida, misslyckas det så fortsätter jag med grundjobbet och sen in på linjen igen. Känns superkul att ha en plan och på lördag ska vi träna för Anna igen.
 
Sen måste jag åka till Sörmon och rida också, de där sargerna måste bekämpas alltså.
 
Jepp, det rök en röd planka igår, var länge sen det hände.
 
En del av problemet igår: jag måste trampa ner vänsterskänkeln,
kolla vad jag viker mig i sidan. Avslöjande.
 
Sen blev det himla fint ibland också, vilken häst jag har <3
Karin funderar på om hon sålde dressyrhästen för billigt. Jag håller med men
tackar och tar emot :D
Även om jag var superfrustrerad under passet så vägdes allt det upp mot att få veta att det är för att vi höjer upp det ett snäpp nu, utveckling får vara jobbigt och det här kommer bli så bra!
Nu måste jag komma ihåg att byta stigbyglar bara, dags att lära sig rida med vanliga.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar