Stall Vall

måndag 21 september 2015

Husaby tur och retur och tur och retur

Har varit en galet intensiv vecka så i fredags var jag helt slut. Veckan började med en resa till Göteborg med världens bästa kollegor. Planeringsdagar, studiebesök, sova på hotell och hotellfrukost. Hade det superbra men trodde som alla småbarnsföräldrar att jag skulle kunna sova ikapp en massa förlorad sömn och typ bli skitpigg. Jag sov mycket bra men vaknade såklart 5.30. Och jag var inte alls sådär härligt pigg som jag trodde att jag skulle bli. Snarare tvärtom. Kroppen är väl inställd på lite sömn och fick en sömnchock eller nåt antar jag. Men jag hade det superfint och känner mig peppad inför jobbstart i oktober.

Kom hem på tisdag kväll och onsdag morgon var det dags att åka på återbesök till Husaby med Zia. Jag var nervös och mådde illa på vägen dit, antar att jag kände på mig att det inte skulle vara bra med henne. Och Zia reagerade direkt på böjprov vänster fram, inget på höger. Efter böjprov kunde man också se en liten rörelsestörning på volt. Torunn tyckte att vi skulle röntga kotan för att se så att det inte var nåt mer. Gaah, jag hatar röntgen! Denna jobbiga väntan innan veterinären kollat plåtarna och om det hittas nåt på röntgen är det ju så definitivt. Som tur är hittades endast ett litet överben, vilket styrker teorin att Zia slagit på sig i hagen men som inte har någon betydelse för fortsatt funktion. Puuuh. Zia behandlades i kotan igen, denna gång både med tuppkam och cortison. Endast tuppkam var alltså inte tillräckligt. Metacam igen och nu får hon gå själv i en mindre hage. Och så återbesök om 2 veckor. Jag är väl inte orolig egentligen, en kotledsinflammation kan ju behöva 2 behandlingar. Fast jag är nog lite orolig ändå. Och sen är det drygt att behöva åka iväg igen. Är ju liksom lite meckigt att få till barnvakt. Arvid kommer dock få göra mamma sällskap nästa vecka.

Helgen har varit superskön. Vi har tagit det lugnt. Jag och Sune har skrittat med Görel och Starlight och idag red vi ett pass på ridbanan. Han är så otroligt härlig att rida, speciellt på ridbanan där han fokuserar så bra och jobbar på. I övrigt rätt dryg. Men jag älskar honom ändå.

/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar