Stall Vall

onsdag 30 september 2015

Framsteg och FYND!

Usch, det är segt att blogga från mobilen men orkade inte ta fram datorn så nu blir det pekfingerskrivning. Pick pick pick pick pick. Det knastrar i min bihålor och är lite tryckt stämning därinne, skitbra uppladdning inför helgen. Men förutom det, nysandet och snorandet så känner jag mig rätt ok ändå.

Igår dressyrade jag på ridbanan innan det var dags att lasta hästarna och åka till hovslagar-Pär. Red igenom programmet efter att ha galopperat fram en stund och hör o häpna men det gick riktigt bra! Kändes stabilt och lyhört och det var egentligen bara galoppdiagonalen i vänster varv och att jag tappade bort vägen en gång på slutet som strulade, annars riktigt kontrollerat. Med våra mått mätt. Himla positivt!

Efteråt viftade jag som sagt in mina horsisar i familjen Thoren Erikssons Ume-släp och körde norrut. 

Det vara långsamma, jättekittlande och dryga flugor däruppe så Starlight var skitsur. Ice fick först låna Starlights täcke som skydd men till slut fick vi sätta tillbaka det på S. Hon blev betydligt trevligare och slutade piska Pär i ansiktet.
Täcket ja, det är ett tokfynd från Granngården. Ett nättäcke med fleecerygg, hur bra som helst en sån där dag som fortfarande är lite för varm för vanligt täcke men med störiga insekter och lite för kallt för nån med något känslig rygg. 70% rabatt så det kostade bara 120 spänn.


Spännande på Gården Norra Berg, t ex två hundar som busar utanför smedjan.

Starlight The Dragon Queen tittar värdigt ut i fjärran medan Pär sliter. Mindre värdigt att hon kissade på golvet därinne när hon ställdes in. Whyy? Hon fick flera  chanser hemma och kunde kissat i transporten men på golvet, så det skvätte på hennes ben (vilket hon avskyr)?? Helt olikt henne, måste luktat hingst, finns några läckra ponnyhingstar där men nåt sånt föl ska vi inte ha Starlight! Ice kissade också golvet sen men det är ju mer hennes stil. She does'nt give a damn liksom.



Ett hovslagarbarns leksak :D
(Pärs sambos dotter, sambon är också hovslagare)

Starlight fick nyskoning helt och hållet (så klart, inget kvar av framskorna, herregud vad hon måste dra benen efter sig på fritiden). Ice fick några nya söm fram bara. Hennes framhovar flyter ut helt osnyggt på sommaren men det fanns inte så mycket att ta av så hon och resten av gänget får nya skor i mitten av oktober.

Apropå FYND så har jag länge varit i behov av nya glasögon. Använder nästan bara linser men skönt att vila ögonen ibland och mina nuvarande glajjer blir jag för trött av pga gamla styrkan så de har jag bara kortare stunder. I vilket fall så har  jag behövt köpa linsvätska i ett par veckor men inte kommit iväg till optikern men idag tog jag tag i det. Visar sig att hela butiken har ägarbytes-rea och 30% rabatt på allt inkl kompletta glasögon. Inget snack, bara att köra. Har alltid haft svårt att hitta bågar jag verkligen gillar men lyckas hitta ett par skitsnygga på bara några minuter så nu är det äntligen beställt. Sparade ca 1300 spänn och köpte med två lådor linsvätska så jag slipper köpa det på ett tag också. Sån jädra tur!
Domus Optik Bergvik heter optikern och rean gäller till 18/10, ett tips.

Man kan köpa glasögon billigt på nätet också men har inte vågat chansa. Är rätt närsynt och vill inte riskera att få ett par brillor med flaskbottnar till glas och som väger 2 kg. 

/G

   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar