Stall Vall

lördag 19 september 2015

En rejäl framskrittning

Jag har verkligen de bästaste stallägarna. Har varit helt inställd på att Ice och Starlight skulle vara lösdriftsgående men när hösten närmade sig så tyckte inte familjen Thorén-Eriksson att vi skulle jobba så. Så nu har Karins pappa & Oskar snickrat ihop en utebox av spolspiltan vägg-i-vägg med stallet. Det blev alldeles kanonfint!
 
Själv tog jag mig en tur till Granngården och köpte halmpellets som ska vara bättre än spånpellets till en oisolerad utebox, krubba, saltsten + hållare och vattenhinkskrok. Kändes som en tur till Ikea när man flyttat typ :D
Toapappret hör inte till boxen...
 Bygget var i princip klart när jag kom till stallet så jag packade hösilagepåsar och pysslade lite tills Karin kom ut för en gemensam skrittrunda i skogen. Vi var ute och trampade i 1,10 h och sen skrittade jag bort till ridbanan för ett dressyrpass. Var mycket trevligare att få börja trava direkt istället för att skritta fram runt runt på en uttråkad häst.
Vi fick till ett bra pass, körde serpentinbågar och adderade volter i bågarna, tränade på att trava upp på medellinjen och göra halt, trav och galopp på diagonalen (övergångar övergångar) och galoppfattning med 15-metersvolt som de ligger i LB:1-programmet. Det blir nog ett dressyrekipage av oss också nån gång ska vi se.
 
Efter ridningen så fick Starlight stå i Ice box och äta medan jag fyllde på sand och jämnade till underlaget i nya boxen. Öste in 2 säckar torv som kommer få vara bottenlagret, det ska få lägga sig lite inatt, förhoppningsvis med hjälp av Starlight, och imorrn ska halmpelletsen in.
Förväntade mig drakblås och stirrig häst men Starlight hanterade besöket i nya boxen förvånansvärt odramatiskt. Hon nervösbajsade lite och brunstkissade ett par gånger men började sen äta.
Hon kommer nog trivas bra därinne på nätterna. Och Ice hade enligt Karin sett såå nöjd ut över att ha fått komma in nu på kvällen. Hon behöver verkligen få sina vilotimmar, inte lätt att vara lågrangad.

Ska jag bo HÄR?
 
Och de andra DÄR?
 
Ok, I'm fine with that!
 
Så fin, min lilla häst. Room with a view!
Varit en toppenhelg hittills. Olivia hade 2 kompisar som sov över igår och det var hur cool som helst. När jag knackade på för att säga att det var dags att lägga sig (seent) så hade dom redan lagt sig. Ooops. Idag har det varit kanonväder så man har kunnat ladda hela kroppen med positiv D-vitaminenergi. Hoppas morgondagen blir lika nice.

Gonatt!

/G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar