Stall Vall

onsdag 2 september 2015

And it's on!

Igår släpptes äntligen proppen (propositionen, tävlingsslang då'rå) för vår klubbs tävling i oktober. Nu är alltså Olivia och jag anmälda till CR50, Andreas och Emil ska grooma oss. Familjefest!
Ska bli så himla spännande att se om vi tar oss igenom detta. Mycket som ska klaffa, vi ska hålla oss hela och rena, Olivia ska orka med Ice i första hand och fem mil i sadeln i andra. Det är inga självklarheter men jag hoppas och tror att det kommer bra, kanske till och med jättebra.
 
Imorgon ska vi hoppa på Mårgårds, söndag åker vi och rider hos Hanna på de fina ridvägarna i Molkomskogarna och sen får Ice vila fram till torsdag då vi ska på en träningsritt på A9 på ca 2 mil. Då ska vi se hur Ice beter sig i ett större sammanhang. Fått tips om att använda martingal på henne på första slingan på tävlingen, hon blir ju väldigt springig och med huvudet i vädret när hon hetsar upp sig och då blir det kanske bättre både för henne och Olivia om hon inte kan göra det. Men först vill jag se hur hon beter sig och hur snabb det går innan hon varvar ner och springer på mer avslappnat. Som hon gör när jag och Olivia är ute i skogen själva.

 
Hihi, häftig känsla <3
För att få kvällen härligt ledig så tog jag en tidig morgon igår och dressyrade med båda hästarna. Blev 25 min för Ice och 30 min för Starlight. Ice är en svår nöt att knäcka (inte knäcka som i bryta ner utan är bara en metafor, bäst att vara tydlig), jag testade utan sporrar (tidsbesparing!) och då blev det svårare i skritt o trav men galoppen blev inte lika springig. Vi jobbar vidare med att mjuka upp, koppla av och forma.

Med Starlight tränade jag vidare med övergångarna trav-galopp, galopp-trav. Mycket snett igenom i galopp och bryta av till trav, är svårt för jag får henne inte rak i övergången, utan vi åker in mot mitten. I frustrationen så märkte jag ändå mikroskopiska framsteg så I ain't quitting. Vi ska bli bra på det här. Har kommit fram till att när jag bara hinner kort pass så ska vi inte träna övergångar, hon måste få landa lite i galoppjobbet och springa ur sig för det blir mycket smyggalopperande och försök till galoppfattningar i traven. Hon kan verkligen galoppera hur kort och pyttelite som helst bara för att få fortsätta galoppera. Pluttan, så ambitiös. Så basically, lite "tröttare" häst = förmodligen bättre övergångar.

Nu ska jag äta lunch, vi hörs!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar