Stall Vall

lördag 15 augusti 2015

Full snurr

Nu när jag inte hunnit blogga varje dag så blir jag lite dagvill när det gäller vad vi gjort i stallet. Tur jag tar kort som kan användas som stödord för minnet. 
 
Nedan följer vad vi pysslat med senaste dagarna. 
 
Torsdag
Tro det eller ej men jag tog inte ett endaste kort så finns inget bildbevis men jag var iaf i Kristinehamn och testade en ny ridslinga på vårt tävlingsområde på A9. Klubbkamraten Lotta hade en häst över som behövde tränas så jag tog chansen att kunna vara med. Crowns Kevin är ett svenskt varmblod som tävlas i distansritt (obviously :D) och det är nog första gången jag ridit på en stor travare. Tror jag. Foderhästen jag hade i högstadiet var visserligen också ett varmblod men var liten och nätt och kvick som en westernhäst i vändningarna. Snälla Kevin kan inte galoppera med ryttare men hade en otroligt skön trav, när jag tryckte till lite extra med skänklarna i traven så bara svävade han iväg. Inte alls som när Starlight breddar sina bakben och driver iväg i sin travar-trav, då gungar det i hela henne och det är inte alls lika behagligt att rida lätt.
Lotta hade förvarnat om att han var pigg, men inte dum, men han var hur cool som helst och jag behövde knappt hålla igen nånting alls. Var en supertrevlig tur på ca 15 km i kanonväder.
Tyvärr hann jag knappt prata med de andra ekipagen eftersom jag tappade en dryg halvtimme på att hämta hjälmen som jag inte tänkt på att jag behövde. Det man inte har i huvet får man ha i gaspedalen... 
 
Fredag
Här var det en skrittrunda m lite travinslag inplanerad för Starlight och Ice. Starlight behöver hållas igång även om det är lugnare och Ice värmas inför lördagens hoppning. Vi tog en tur i lillskogen och ovanför sandgropen. Där har Mårgårds haft lägerridning så det var lite miljöträningsredskap kvar som vi passade på att träna på. Bl a en presenning på marken. Hello och goodbye tyckte Starlight om den. Efter att till slut kommit i närheten av den så gjorde hon ett jätteskutt rätt upp i luften över den. Spåntratt. Ice brydde sig knappt.
 
Sen red vi igenom en tunn nätridå och märkligt nog var inte alls läskigt nästan. Lite tveksamt först men sen gick hon bara rätt igenom, flera gånger. Ice knappt utan att tveka ens. Så klart.
Olivia filmade oss men hade visst råkat trycka på slowmotion av misstag, blev riktigt effektfullt.
 
 
Ice stod och såg förväntansfull ut när vi kom till hagen.
Sen vände hon och gick till de andra när Olivia skulle hämta henne.
Schysst.


Sen fick hon en identitetskris och trodde hon var en bergsget.
Dessa härliga sensommarkvällar har verkligen gjort underverk med humöret, vilket väder. Äntligen.
 
Lördag. Idag! Jag lyckas blogga samma dag. Wow.
 
Sune och Ice fick sova inne inatt. Skönt att få vila mentalt ibland. Skulle åkt till stallet i lagom tid imorse men blev lite senare än tänkt, vaknade med spänningshuvudvärk och var helt slut när alarmet ringde så var inte så superalert på morgonen. Hann mocka i vindskyddshagen innan kompisen Matilda kom med sin dotter Stella, 4 år. Hon har längtat efter att få rida på Ice och idag var det äntligen dags. Hon fick rida till sommarhagen där vi lämnade Sune och hämtade med Starlight och sen blev den en sväng i sandhagen. Hon var så himla modig och duktig och travade ett par gånger t o m. Överlyckligt sa hon att Ice var världens snabbaste häst och medan jag instagrammade bilden nedan så hör jag henne säga galopp! till Ice. Haha så jädra skön. Jag trooor inte riktigt vi ska prova det idag, Stella :D

Ice är så snäll med de små barnen, kanske inte världens
snabbaste (fast damn hon kan kuta om hon vill) men i a f
en av världens snällaste.
När de åkt hem så var det dags för oss att åka till Mårgårds för lite hoppning. Olivia hade önskat oxer, vattenmatta och ett räcke idag och det var Anna & Tony med på. Vattenmattan har Olivia & Ice inte testat förut och det blev ett par stopp först men sen flöt det på bra.



Efteråt lånade vi spolspiltan och tvättade Ice för första gången
i år. Har tänkte göra det hela sommaren men har ju varit sånt
tråkväder så det har inte blivit av.


Torka i solen.
Hon är riktigt fin i kroppen nu, betet har verkligen inte varit kraftigt alls.
 
Vatten vatten vatten. Är några kilo att lyfta till sommarhagen.
Det häftigaste hittills denna veckan var faktiskt när vi skulle åka idag och Olivia övertalade mig att låta henne lasta Ice på hemmaplan. Hon brukar ju alltid mer eller mindre krångla när vi ska iväg. Inte som förr men ändå tillräckligt för att kunna stöka till lite det om det är tajt med tiden. Olivia fick testa och banne mig, Ice var tveksam men Olivia höll i och skickade in henne själv och hade det inte varit för att hon förmodligen missade att tajma lite i att släppa trycket på slutet så hade hon fått in Ice på första försöket. 2/3 av Ice var inne men där blev det lite missförstånd och först blev hon stillastående och sen slutade det med att hon hastigt backade ut igen. Olivia fick försöka igen men tappade tajmingen så jag fick ta över och hon gick in hyfsat snabbt. Jag är riktigt stolt över Olivia, hon har känslan och nu ska vi lastträna lite mer för det här var riktigt bra även om det inte gick hela vägen. Hem från Mårgårds så skickade Olivia in henne på en sekund men det börjar vi bli vana vid nu, det är att lämna stallplanen som är den lite svårare nöten att knäcka.

/G





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar