Stall Vall

onsdag 26 augusti 2015

Firar med dressyr!

Egentligen hästledig dag men jag var bara tvungen att fira gårdagens superbesked med att dressyra på ridbanan idag. Efter att lite grann ridit på sparlåga och känt efter varenda steg på banan och ute i skogen så längtade jag efter att få rida på riktigt utan återhållsamhet. Ända sen i vintras har jag ju nojjat och känt efter mycket och hela tiden haft ett öga på det där högerbenet. Lägg till 3 tappskor, lite rädd om båda frambenen en sväng, ganska snabb ritt på hårt underlag, en första 8-milstävling på många år, akutvårdad sprickbildning i karleder pga solsveda så ja, det här var nog ett av mina mest avslappnade och befriande dressyrpass sen jag började rida henne för 2,5 år sen.
 
Men först tog jag ett pass med Ice! Vi kämpar på med att rida rakt och böja/ställa åt båda hållen och jag tyckte nog att hon var lite smidigare idag men my god, vad vi behöver jobba med galoppen. Hon vill bara springa springa springa och försöka komma undan istället för att sätta bakbenen under sig och runda formen. Nästa vecka försöker vi få till en träning för Anna och då ska jag rida båda så jag kan få tips på hur jag/vi ska jobba med henne. Men hon är rolig att rida den obstinata lilla tanten, vips så hade 45 minuter gått (inkl uppvärmning/avskrittning). Hon frustade väldigt mycket under passet så jag tror hon var rätt nöjd med sig själv också.
 
 
En av oss gjorde sig på bild idag iaf.
Efter Ice var det bara att plocka av sig sporrarna och skutta upp på en helt underbar Starlight som kändes såå mjuk och fin. Som smöööör. Det var helt ljuvligt.
Hon var som vanligt lite motig och avvaktande i traven i början så jag började galoppera tidigt och gick sen tillbaka till traven och då jädrar var det skillnad, en mil längre kliv plötsligt. Kliven ville gärna studsa till och bli galopp igen men det gick att få henne att tänka på annat. Galoppen var helhärlig och jag ville inte sluta. Jag hade även veterinärens röst i huvudet från igår när hon sa att Starlight rörde sig och satte benen under sig så himla bra under longeringen, t o m på en så pass liten volt som det var (hon har en förmåga att trycka sig inåt och ligga i kurvorna) och det bidrog till en härligt fri känsla att ha ett så färskt kvitto på att hon är så fin som hon känns. Det stämmer bra med vad Anna sett på träningarna också, skönt när folk är överens :).

Det blev en del voltarbete där jag flyttade undan bakbenen utåt på öppna delen och fångade upp på den slutna, på fyrkanten skulle vi vara stabila i hörnen och mer tryck på långsidorna. Och så serpentiner i trav för att kolla av. Jätteroligt och väldigt positivt pass, Starlight frustade massor hon med så hon var nog också väldigt nöjd.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar