Stall Vall

torsdag 27 augusti 2015

Det där med magkänslan

Den däringa magkänslan ska man lita på. Görels känsla att Starlight känns fin var helt rätt och min känsla att Zias störiga galla var något var också rätt. En kotledsinflammation vänster fram. Vi ultraljudade leden och området runt om och det såg som tur är bra ut. Det man kunde se var dock att ledkapseln var svullen eller fylld eller hur hon nu sa. Kommer inte riktigt ihåg tydligen. Men att det visade att den var inflammerad, precis som böjprovet indikerade. Zia såg jättefin ut i övrigt och klockren på böjprov övriga ben. Känns skönt. Fick många fina ord om Zia av veterinär Torunn, bland annat att Zia har en väldigt trevlig galopp. Alltid roligt att höra. Känns så skönt också att ha hittat en duktig, trevlig och noggrann veterinär.

Så nu är Zia behandlad, får Metacam och går hemma i en mindre hage med Sune. Jag är inte speciellt oroad och hoppas att hon kommer att vara bra vid återbesöket om 3 veckor. Torunn kunde inte avgöra om inflammationen beror på överansträngning eller om hon gjort sig något i hagen. Hon tror att det kan vara en kombination. Att Zia gjort sig nåt efter NBM när kroppen var sliten. Kan vara så. Eller inte. För första gången någonsin kan jag faktiskt låta bli att analysera för mycket och ta det för vad det är. Hon har fått en kotledsinflammation av en eller annan anledning men det innebär inte att hon inte är hållbar eller att hon inte klarar av att gå 12 mil igen. Känns så oerhört skönt. Jag tvivlar inte en sekund på hennes kapacitet.

Jag är så grymt glad över Starlight. Att hon hittat sin Görel som gör ett helt fantastiskt jobb med henne. Det är inte det lättaste att få en häst med en gammal skada att bli bättre än någonsin. Det kräver skicklighet och en stor ödmjukhet. Och bra folk omkring sig.

/ Karin

1 kommentar:

  1. Jag vill verkligen poängtera vad viktigt det är med bra folk omkring sig! <3 /G

    SvaraRadera