Stall Vall

måndag 27 juli 2015

Träning och hoppning

Sådärja, nu har jag och Starlight tränat dressyr och Olivia och Ice hoppat, alla nöjda och glada!
Starlight fick börja träna på skänkelvikningar och det var ju typ jättesvårt. Då måste man ju korsa bakbenen, hej och hå. Vi fick med oss läxa på detta, jippi! Obs, ej ironi. Jag gillar att få uppgifter, då slipper jag tänka för mycket själv :D.
 
När vi är i höger varv och ska göra skänkelvikning undan höger skänkel så ska jag tänka mycket på själva korsandet av benen.
I vänster varv undan vänster skänkel så ska jag fokusera mer på att få henne gå fram mer, själva sidvärtesflytten har hon lättare för där men det är jobbigt och vi tappar fart. Vi kommer träna på att flytta i sidled några steg och sen rakställa och gå framåt och sen flytta sidled igen.
 
Imorrn ska vi inte jobba med sidvärtes alls utan fokusera på galopp.
 
När Starlight kommit ut i hagen igen så snabbfixade jag Ice och släpade in henne i transporten. Gick riktigt snabbt idag, hon bänglade sig bara lite men sen räckte det med lite tryck genom att hålla sträckt grimskaft och släppa efter när hon rörde sig framåt. Vi hämtade upp Olivia hemma och körde till Mårgårds för hoppning tillsammans med Anna Mårgård & Shanell. Tony skulle varit med också men han var upptagen med att TA KÖRKORT! Grattis Tony!!
 
Vi byggde ihop en liten bana med 5 hinder och när de värmt upp så hade Olli funderat ut en bana som hon tyckte de kunde köra. 2 hinder kördes 2 ggr så totalt blev det 7 hinder varav 1 oxer. Alla hinder var på 60 cm förutom ett räcke som på andra och sista rundan höjdes till 70 cm. Sista rundan tog de sig runt utan vare stopp eller rivning och de 2 sista hindren gled de över hur snyggt som helst.
 
Dagens utveckling var att våga hoppa en oxer på 60 cm, hoppa 70-hindret ett par gånger och hoppa en hel bana på 60 cm. Det är en lagom nivå för det här ekipaget så nu ska vi jobba på att finslipa, reglera fart och styrning och komma rätt på alla hinder. Skoooojigt! 

Oxer-hopp!


70-skutt
 
Hela banan, sista rundan. De kommer lite fel ibland men Ice är schysst och hoppar ändå och som sagt, de 2 sista hindren tog de verkligen jättefint. Jag gillar att Olivia inte stör Ice i munnen när de hoppar.
 

Och en random snigel som räddades från ett trist liv
på överluckan på transporten. Klöverblad är mycket godare.


Och fin-fuxar tillbaka i sommarhagen <3
Det är inte hästarna som betat ner all mat utan bonden som dragit igenom hagen
med traktorn och något tillbehör på den. (Bonde-facktermer är inte min starka sida).
Nä, nu ska jag försöka styra upp så jag och Starlight får komma iväg och hoppa också.
 
Gokväll!
 
/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar