Stall Vall

söndag 26 juli 2015

Sommartankar

Dåligt väder och semesterhjärna gör mig till en slö sak som mest vill surfa runt på nätet och skjuta upp saker som behöver tas tag i till en annan dag. Och en annan dag o s v i oändlighet (eller tills semestern är slut).
T ex så har jag börjat titta på hoppsadel till Ice. Mmm just det. Sadel till Ice, en B-ponny som är maxad och viktbärande - d v s ingen standardstorlek direkt. Innerst inne har jag egentligen redan gett upp för det är nog lättare att åka till månen. Sadeln hon har funkar fint men jag skulle vilja att Olivia hade en sadel med mer stöd. Lånade hem en från Färjestad Rid & Trav igår som vi provade idag men tyvärr tryckte den mot bogbladen så den funkade inte alls. Det var den enda de hade till Ice modell. Är tydligen svårt till mindre ponnys då sadeln ofta följer med ponnyn vid försäljning.
Förra året hade vi ute sadelprovaren Anette men då hade hon ingen som passade, får höra med henne igen.
 


Andra sommartankar är våra årliga "vill flytta till landet"-känslor. De kommer minst en gång per år och går över när vi inser att det är omöjligt att hitta något ställe i närheten av där vi bor idag. Optimalt vore om någon bara lät oss ta över ett hus i närheten av stallet för jag är ändå inte intresserad av att flytta hästarna nån annanstans och herregud vad jobbigt med budgivning om man skulle råka hitta något intressant till salu. Jag skulle stressa ihjäl mig. Nä, om man skulle ta och åka till månen istället kanske? Dessutom bor vi otroligt bra som vi gör. Men ändå...ett hus på landet.
 
Igår hade jag och Karin filmkväll hemma hos oss. Men innan vi fick ta det lugnt och trycka i oss mat och godis så "tvingade" hon ut mig att springa för första gången sen...ja hon tvingade ut mig sist vilket var våren 2014 så det var väl dags då. Jag har sagt i ett halvår att jag behöver börja springa igen för att få upp flåset så I had it coming så att säga.
Gick riktigt bra, 4,4 km utan blodsmak i munnen (bara lite svidigt i luftrören en sväng) och vi höll ett rätt hyggligt tempo. Och knappt någon träningsvärk idag. Kan ärligt säga att för första gången så handlar springandet bara om flåset, inte om nåt behov att möblera om kroppen/gå ner i vikt och det känns riktigt befriande. Tackar 5:2 för det, den kosthållningen passar mig alldeles perfekt och kroppen känns väldigt mycket smidigare när den blivit lättare.
 
Det är en ganska stor skål och när vi gav upp för kvällen så
var det bara godis på botten kvar. Det känns mycket bra att
veta att vi nu har gelatin och mystiska kemikalier guppandes
runt i våra magar i ca 3 månader framöver :D :D
Idag, söndag, skulle vi haft träning för Anna men himlen ramlade ner i morse och det mullrade som satan så vi fick flytta den till imorrn istället. Självklart lättade det lagom till tiden vi skulle ridit men det kunde man ju inte förutspå. Imorrn ska även Olivia åka till Mårgårds och hoppa så som vi gjorde förra veckan. Myyycket skoj!

Ester följde med och flyttade hem hästarna och passade på att miljöträna dom med sitt fina paraply. Men först var vi tvungna att ropa in dom, lyssna med ljud för Ester är helt bedårande:
 


Den här ryggen ska jag alltså hitta en sadel till (jag försökte få Ice att se lite engagerad ut men hon hade nog somnat).
 





Wish me luck! Eller hitta en sadel åt mig...vilket som duger.
 
/G








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar