Stall Vall

måndag 8 juni 2015

Tuffa tider

Vi har sorg på Vall. Vår älskade Måns fick somna in för gott i torsdags. Har man djur så vet man ju att man måste ta jobbiga beslut och att det förr eller senare är dags att säga hejdå. Men det är lika vidrigt varje gång. Oskar och jag köpte Måns när vi varit tillsammans i ett år och Ester har växt upp med honom. Måns är min första hund. Kommer nog inte bli sista men vi har bestämt att inte köpa någon ny hund just nu.

Vi hade bestämt oss för att ta bort honom efter sommaren då vi inte ville att han skulle behöva vara med om en vinter till med sin artros. Men under våren fortsatte han att vara knackig och föll ur i hull och muskler. Jag hoppades att det skulle bli bättre för honom när väl värmen kom. Vilket ju verkar dröja. Men nånstans kände jag att vi nog får ta beslutet tidigare än vi vi ville. Så i tisdags började han liksom hänga med huvudet åt vänster och dreglade ur vänster mungipa. Ringde veterinären och fick en tid. Veterinären tyckte att han var sämre i lederna och hon tyckte även att han var spänd och visade ömhet över buken. Hon misstänkte nåt med mjälten eller ev. tumörer i magen. Men hon höll med oss om att det inte kändes bra att utreda magen då han var så mycket sämre i lederna. Det var dags att låta honom få somna in. Och det gjorde han. Lugnt och stilla. Sorgen och saknade är enorm. Ester pratar mycket om Måns och om döden just nu.

Jag är helt mentalt slut. Och så i lördags natt ringer Frida och berättar att Zia har kolik. Distriktsveterinären är på väg. Frida håller mig uppdaterad via sms men jag somnar såklart mitt i allt. Som tur är ringer Frida igen och meddelar att Zia nu är bättre. Efter att veterinären slangat henne så pruttar Zia ordentligt några gånger. Gas i magen är ju inte skönt! Tack gode gud eller vem man nu ska tacka så är Zia nu helt återställd. Hade inte pallat att förlora 2 vänner på en vecka. Frida och hennes pappa Göran har tagit hand om Zia på ett fantastiskt sätt och har hållit mig uppdaterad.

Nu hoppas jag att vi får ladda upp inför NBM på bästa sätt.

/ Karin

1 kommentar: