Stall Vall

tisdag 2 juni 2015

Himla onödigt, Ice!

Det var en flock trötta hästar som hämtades från beteshagen ikväll. Har varit ett fruktansvärt väder med blåst och regn idag med. Vi var på Emils sista klassfotbollsmatch och det var för jävligt helt enkelt. Regnade på tvären och alla var genomblöta. Det RANN ner vatten i mina stövlar. Var lagom sugen på att åka till stallet efter det men efter ombyte till torra kläder och riktiga regnkläder så kändes det bra igen. Inser att det är dags att bli vuxen nog att skaffa regnkläder till vardags, mitt enda set har jag som stallkläder eftersom jag inte frivilligt ger mig ut om det regnar i vanliga fall.
Snälla Camilla kom och satte på Starlight en gammal sko så hon har något tills riktiga skoningen om en vecka. Super att kunna få hjälp av en vän men det är dags att ta tag i den där tappskokompetensen nu alltså. Pär ska se till att få tag på några gamla hovar som vi ska få öva på. Ska be honom ta fram en spyhink också för det låter inte så himla mysigt :S.

Hästarna var som sagt trötta och Ice som sin vana trogen lade sig ner för att rulla missbedömde avståndet till väggen och vips så hade hon rullat fast. Ett fenomen jag bara hört om men aldrig sett förut. Hon rullar sig ju jämt när hon kommer in så tanken har slagit mig att det skulle kunna hända och nu var det tydligen dags. Hon fick inte panik utan låg alldeles stilla så efter en snabb fundering kom Karin på att vi kunde ta långa grimskaft och lägga runt hennes ben och vippa rätt henne och det funkade direkt. Tack o lov! Om det händer när ingen tittar till dom på länge så kan det sluta illa då organen kan ta skada av att ligga på rygg för länge och hästen kan få kolik.

Vi hade tänkt låta dom sova inne men nu var vi inte så sugna på det längre, vädret hade ändå skärpt sig och var soligt och vindstilla så fick de gå ut ändå.
Det tyckte inte hästarna för ingen ville gå ut igen men nu är det ju inte de som bestämmer faktiskt. Hellre trötta hästar i hagen än skadad ponny i boxen. Tror i o f s inte att det kommer hända igen med tanke på vad många ggr hon rullat sig och inte fastnat tidigare men så lite som jag sover så är det ju skönt att åtminstone göra det ordentligt och det vete faen om jag skulle gjort inatt annars.

Let's have stallmöte istället.
Egentligen skulle jag ridit en sväng men Starlight som var öm i sulan efter några dagars barfotapromenader mellan sommarhagen och hemma fick en dags vila till istället. Får bli en morgonrunda innan jobbet imorrn istället. 1,5 vecka kvar till tävling. Gulp.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar