Stall Vall

söndag 7 juni 2015

Galoppvägen HELA vägen

Spenderat dagen på Färjestad-travet och Sörmons årliga hopptävling Carlstad Rider's Trophy. Hade tur och blivit satt i domartornet, inomhus, och slapp blåsten som härjade så staket och infångare vid hindren välte. Var tvärsäker på att jag skulle skriva resultatkorten men visade sig att jag var satt på tidtagartjänst vid datorn. Yikes. Det är flera år sen jag gjorde det ju. Gick bra, efter några försök så kommer man in i det snabbt som tur är. Såg meetingets sista, och högsta, klasser och sen var det dags för ponnyerna att äntra banan. Det var underhållande, inspirerande och något skräckblandat att kolla in. Blev väldigt hoppsugen.
 
Dagens arbetsplats.

När jag fick höra att dagen skulle vara slut runt 17.30 så insåg jag att min hjärna
behövde socker. Mycket socker. Som tur var så blev jag överflödig och kunde dra redan 15.30.
Jag börjar låta som en trasig skiva som sagt detta många ggr förut men även om det är kul att vara funktionär så har jag inte tiden och orken som krävs. Jag ska vara med på NBC som klubben anordnar i slutet av juni och ev på en distansklubbens hösttävling på A9 men det är det enda funktionärandet jag kommer syssla med resten av året.
Det går inte att jobba så här mycket, ha familj och hästar med allt vad det innebär och samtidigt jobba ideellt. Även om det bara rör sig om några timmar nån helg så är det timmar som behövs hemma eller bara för vila. Barnen har t ex läxor nu och det kräver engagemang. Speciellt sen vi efter avklarad utredning fått klart att Olivia har dyslexi. Vi var förberedda på det men nu finns det också på papper och kommer vara till hjälp längre fram. Skolan har hela tiden varit väldigt framåt och Olivia har redan innan utredningen fått ökat stöd vilket underlättat. Hon är som tur är väldigt skolglad och ambitiös men vissa saker är helt enkelt svåra, som engelska t ex. Så jag har lovat mig själv och familjen att det får vara bra sen.

Enough om det! Efter en tupplur i soffan så hoppade jag i ridbrallorna och åkte till stallet för att rida ut och galoppträna med Anna Mårgård som också ska tävla på Romfarsritten på lördag.
Hennes häst Dariim visade sig vara en 16-årig väluppfostrad snygging som Starlight gillade på studs. Vi fick en skön tur där vi kunde galoppera både framför och bakom varann (behöver skaffa skyddsglasögon för jädrar vad gruset sprutar). Anna, som hängt i skogarna runt oss sen hon var liten (hon fyller 15 i år så hon är fortfarande liten :P), hade koll på att det inte ligger stenkross på den delen av galoppvägen som jag undvikit hela vintern så hon övertalade mig att rida vidare istället för att vända och se på faen, det har åkt åt sidan nu och det var fritt fram. Guuud vad härligt det var att kunna galoppera hela den sträckan igen. Den är såå bra, svag lutning uppåt och lång. BRA träning! Och kul, Anna är rolig att hänga med och vi babblade hela vägen. Sa jag att hon bara är på sitt femtonde år?


Veckan som kommer innehåller klassbrännboll med Emils klass, en tripp norrut till hovslagar-Pär, förhoppningsvis en Anna-träning och packa packa packa, både för tävling och för 5-dagars scoutläger för Olivia. Och så skolavslutning, tävling och kusinkalas till helgen.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar