Stall Vall

måndag 11 maj 2015

Två hela varv!

Ibland behövs det inte så mycket för att bli glad. Solsken efter regn och 2 varv i trav på ridbanan. Sune kändes förvånansvärt stabil i traven men hade dock svårt att hålla igång. Men vi fick ihop ett helt varv i båda varven och traven gav mersmak. Så roligt! Nu är vi lite på g i alla fall.
I tisdags var vi och drog ut en vargtand och slipade till en hake på Sune så till veckan ska jag pröva med bett igen och komma igång med tömkörningen. Har gjort ett träningschema nu där planen är aktivitet 4 pass/vecka. Tömkörning på banan och i skogen, en långpromenad och ett pass ridning. Ridningen kommer successivt att utökas under sommaren och till hösten hoppas jag att vi är igång på riktigt. Min ursprungliga plan var att Sune skulle vara helt igång i sommar men livet blir ju sällan som man planerar och då får man tänka om.
Sune behöver också få komma iväg och träna på nya ställen. Han blir rätt spänd och laddad av att åka iväg. Så det blir också mycket fokus på det. I fredags tog vi transporten till Camilla och Lisa och tog en promenad tillsammans på 2 timmar. Väldigt trevligt och nyttigt. Och bra att lasta honom när han är trött för det är mycket svårare än när vi tränar hemma. När han blir trött blir han lite apatisk och om jag stressar på honom då så kan det slå över och han blir istället lite hysterisk. Båda tillstånden innebär en Sune som inte lyssnar utan är i sin egna lilla värld. Så jag får vara noga med timingen och påminna honom om våra grundregler. Han är en underbar och samtidigt väldigt stönig häst. Jag lär mig väldigt mycket av honom och vi kommer ha en massa skoj ihop.
/ Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar