Stall Vall

torsdag 21 maj 2015

"Ledig" torsdag

Idag var skola och fritids stängt p g a planeringsdag så jag tog lite ledigt. Blev stallet på morgonen och sen tippen med allt skräp och återvinning. Yäääs, nu blev taket högre här hemma igen. Gick knappt att komma in i garaget på slutet. Inte för att det är så mycket när man verkligen sorterar och packar ihop det men vem orkar göra det i förväg. Nä, har man ett garage så kan man ställa in det, helst precis innanför dörrn och sen stänga porten och låtsas som det inte finns. Tyvärr blir man ju påmind varje gång man ska hämta nåt därute så det är lite kortsiktigt tänkt. Men nu är det borta och luften lättare att andas.

Starlight var rejält på tårna i morse men var förvånansvärt stabil i ridhuset (åkte till Sörmon). Längst bort sken solen in på marken och det var tydligen fruktansvärt så efter några försök att få henne att acceptera läget så gav jag upp och sket i att rida i den änden i onödan. Vi red mycket mot spegeln i alla gångarter så jag kunde kolla hur raka vi var (eller inte var...). Försökte få till bättre balans och ridning i arbetstraven och så lite tempoväxlingar. Ett gött pass helt enkelt.

Fick sms från Oskar igår kväll, någon har tydligen riskerat livet i hagen genom
att ta en tugga av Starligth. Alla hästar var levande och oskadda (förutom Starlight då)
som tur var. Bara ett ytligt sår men ser ju lite skabbigt ut.

Försökte hinna ta en bild när de stod och drack
ur samma balja men var kört så fort Sune fick syn på mig.
Bilden är rätt häftig ändå, första halvåret 2014 så var Starlight rätt rund
och Sune såg ut som ett staket. Ganska stor skillnad mot då.
Ja som sagt så roade jag mig med en road trip till tippen sen. Insåg att några gedigna men fula möbler som skulle slängas behövde monteras isär p g a många metalldelar. Så jag fick leka Karate Kid bland alla släpen. Lådorna i hurtsen bestod av 50/50 trä och metall och skruvade med så många skruvar så det gick verkligen inte att kicka isär dom. En snäll engelsktalande snickare hivade åt mig en hammare som hjälpmedel. Nu hjälpte ju inte den speciellt mycket efter det var en skruvdragare jag behövde men artig som jag är så låtsades jag fippla med den och gav sen tillbaks den. Och släpade med mig lådorna tillbaka till bilen. De ligger nu i garaget och väntar på att nån ska orka skruva isär dom och sen få åka tillbaka till tippen. Om typ 30 år när vi flyttar till ett hus på landet eller så.

YiiiHA!
Efter tippen så var det så klart ingen vila och ledig tid att slappa. Nej nej nej, nu passas det på att åka in till billiga frisören i stan och få barnen klippta och sen skulle Emil på kempo-träning. Under tiden stack jag och Olli till Granngården och till leksaksaffär för presentinköp. Sen lämnade vi av en zinkbalja från landet till syrrans kompis Cilla, åkte förbi Linda och bytte "köpagrejersomungarnasäljerviaolikaföreningar"-saker med varann. Linda "fick" en förstamaj-pin och jag knäckebröd. Det hålls på när man har barn.

/G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar