Stall Vall

torsdag 28 maj 2015

En månad kvar

En månad kvar tills Zia gör debut på 120 km tillsammans med Frida. Då går NBM av stapeln i Kristinehamn. Jag får rapporter av Frida om att Zia är i mycket bra form och de laddar för fullt. Jag är också sjukt taggad och ska försöka vara en groom i världsklass så att de får bästa tänkbara hjälp denna stora dag. Men det bästa av allt är att efter tävlingen så får jag med mig Zia hem :) Saknaden är enorm efter henne så Frida och jag bestämde att hon får komma efter NBM. Tävlingsmässigt är det ju det stora målet för säsongen och då Frida tyckte att det var helt okej att avsluta där kommer min stjärna hem :) Vi ska bara mysrida och träna dressyr resten av sommaren och så planerar jag och Görel ett litet äventyr i september med våra skimlar.

Och Sune då? Ja vad ska man säga. Han är en riktig unghäst just nu. Igår red jag och Görel en sväng på kvällen och det började med att jag åkte av. Var skitlänge sen och jag blev lite skakis faktiskt. Sune var taggad till tänderna och såhär i efterhand kan jag ju se att jag borde promenerat längre med honom så att han kommit ner lite mer på jorden. Men det gjorde jag alltså inte. Helt plötsligt stegrar sig Sune och jag glider bak på rumpan. Lyckas nästan kravla mig upp men då skuttar han till eftersom det ligger en stor människoinsekt på hans rumpa och jag ramlar i backen. Sune tyckte det var skitläskigt när det damp ner en matte i blåbärsriset framför hans fötter. Bara att hoppas att han vill vara med om det igen lika lite som jag. Sune stannade som tur är kvar och jag kravlade mig upp. Är rätt mörbultad idag. Satt upp och red tills vi mötte några hundar i skogen som sprang fram och skällde och som tydligen hade två puckon till ägare. Jag satt av då jag kände att Sune skulle flyga i luften och det gjorde han också. I alla fall lite grann. Sen gick vi en lång stund och sedan satt jag upp och vi travade en liten bit. Gick hur bra som helst. Älskar hans trav. Kommer bli så bra när vi tagit oss igenom denna dryga period. Både häst och barn kör lite trotsålder på samma gång. Inte så konstigt kanske när det bara skiljer en månad mellan dom.

/ Karin

2 kommentarer:

  1. inte bra karin avsittningar menar jag,är rädd för när busan ska ridas in då är man nog för gammal,va roligt att du får hem Zia sen...kram lotta

    SvaraRadera
  2. Ja fy sjutton Lotta, inget skoj med avtrillningar. Nackdelen med unghästar. Man är ju inte lika mjuk i kroppen längre :) Ska bli så roligt att få följa din lilla fölis. Ja jag längtar så jag blir tokig efter Zia.
    Kram Karin

    SvaraRadera