Stall Vall

söndag 26 april 2015

Dagen efter (och lite före)

Vilan efter tävling är nästan lika skön som själva tävlingen, de går hand i hand liksom. Starlight ska vila i fyra dagar nu och sen skrittas igång på torsdag och ridas lite lugna pass resten av veckan. Olivia ska rida Ice idag, de ska småskutta på ridbanan men annars är det bara lite stallpyssel och fix de här dagarna.

Saker jag kom på gällande gårdagen:

- Vädret var perfekt! Mulet med lite sol ibland och runt 10 grader tror jag. Tänkte rida utan jacka andra slingan men det kom 2 droppar regn så jag behöll den på och det funkade fint, blev bara på gränsen till för varmt.

- Jag släppte väldigt mycket av fokuset kring förberedelserna på tävlingsplatsen, Karin styrde med det mesta runt groomandet men på Romfarsritten (som jag ska anmäla mig till så fort licenspengarna gått in på TDB-kontot) så krävs det betydligt mer av mig för då är inte Karin med. Andreas kommer sköta många grejer exemplariskt men det gäller att jag informerat tydligt vad var och en ska göra för att vi ska få ihop det. Han har ju ingen egen erfarenhet av tävlandet och ser inte med de ögonen.
Kloka Karin föreslog att vi ska skriva iordning en planering som ska gälla på alla tävlingar, oavsett vem som tävlar. Där ska det stå tydligt vad groom/ryttare ansvarar för och vi ska märka upp hinkarna med vilområde/snabbgroom o s v.

- Det var väldigt väldigt kul att kunna prata om Starlight som MIN häst, på riktigt. Förut har jag sagt "min" inom citationstecken och alltid förklarat hur det relationen varit. Stort.

- Karin har verkligen grundtränat Starlight ordentligt under deras tävlingsår tillsammans och nu är hon min (oavlönade, sorry Karin) distansrittscoach. Väldigt praktiskt och tryggt.


Camilla Norberg fångar oss i en frustning i traven på framridningen :)
Jag skrittade mest, taggad Starlight som fäller = hög risk för bakutsparkar
när jag nuddar med skänkeln och jag hade glömt sätta i rött band i svansen.
Gjorde ett inlägg i fredags kväll som telefonappen vägrade lägga upp så det får komma med här istället. Kan ju inte slösa med kreativa tankar, herregud!

Sist det packades för tävling så var det för Vasaritten = 4 vuxna + 2 hästar
som skulle övernatta = otroligt mycket packning.
Kändes som att det fattades en himla massa när det var så här lite med denna gången.

Starlight the Mighty dragon har åsikter vid fredagens tomkörnings-check
inför tävling. Hon sprang på fint men som sagt - åsikter.
Sune och Karin dräller omkring i bakgrunden. Han är inne i en växtperiod
och har noll koll på sina långa ben och höga rumpa, sötnosen.
Idag kanske utemöblerna kommer ut. Kanske.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar