Stall Vall

tisdag 31 mars 2015

Whoopsies

Åh va vi har det mysigt med Stockholms-Anna på besök!
Idag var vi i stallet tillsammans och hon fick äntligen träffa hästarna jag babblar så mkt om. Fint väder också så vi fick visa upp oss från vår bästa sida. Om vår bästa sida är lurvig och ganska skitig. Jag tömkörde Starlight och Olivia skrittade barbacka på Ice bort till sandgropen och det var så trevligt och roligt och myyysigt, tills Olivia kom på att det vore skojigt att gå med Ice genom vattendraget som är nere i gropen. Som ju inte brukar vara djupare än 40 cm. På sommaren. När det är varmt.

Det var inte 40 cm nu, det visade sig gå till magen på lilla Ice som tyckte att det var lite väl blött och kallt och tog ett galoppskutt för att ta sig framåt snabbare och plums så slog Olivia sitt personliga rekord i att bada i kallt vatten.


Ice forsade upp ur vattnet och stannade en liten bit från Starlight som hunnit bli supertaggad och studsade på stället. Jag försökte gå mot Ice men då började hon gå iväg och vandrade sen uppför sandgropen och stannade på toppen. Anna sa klokt och erfaret att det är bättre jag stannar med Starlight så går hon och hämtar för annars kommer förmodligen Ice bara gå före och leda vägen hem själv. Det funkade klockrent så ponny blev infångad. Under tiden stod Starlight och sparkade bakut då och då, besviken över att inte hon fick springa med uppför backen. Jag fick blunda och ducka för att inte få sand i ögonen. Olivia vandrade tappert hemåt i genomblöta kläder med ett minne för livet.

Hon är verkligen sin mamma upp i dagen. Den första foderhästen jag hade var en russhingst (!?!?) som var jättesnäll men en gån la han sig ner och ville bada när vi red igenom ett lite för djupt vadningsställe - i mars. It was kind of blött och kallt det med.

Anna gosar med Sune
Härliga dagar med mera kvällsljus har vi nu, gotta love it. Annars är man inte rektig i huvet.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar