Stall Vall

lördag 21 mars 2015

Vintercup Sibiri...Arvika!

Igår mulet och regn, idag strålande sol och isande vind. Jag och Matilda åkte till Arvika på sista deltävlingen i Vintercupen och fick en härlig tur på 1,45 h i solen. Men som sagt isande kallt där det blåste. Det var lite spännande att se hur laddad Starlight skulle vara. Hon var hur cool som helst vid utlastning och sadling, men vi stod lite skyddat bakom transporten så när hon väl fick syn på de andra ekipagen så klickade det till i tävlingsskallen och vips så stod jag där med en tokladdad Starlight.
Ice var lugn ända tills vi skulle trava, då var det "sisten i mål är en möglig morot" som gällde. Matilda hade lite att hålla i där och att inte låta Olivia rida (nu kunde hon ändå inte pga skärskadan) var helt rätt beslut, hon är för mycket ponny vid såna här tillfällen helt enkelt. Men hon är fin också, på slutet låg de bakom mig och S och galopperade medan vi travade. Båda hästarna hade gärna kört ett varv till om de fått.


Som påpekades på facebook så ja, Ice ulltäcke är lite långt. Verkar vara gjort
till en oproportionerlig Barbie-häst :D

Snyft, nu är inte bilen nystädat längre.
Pälspälspälspäls.
Slingan var nästan likadan som förra året  och det är fin tur på mestadels grusvägar, en del backar och miljöträning under viadukt, över järnvägsövergång och förbi ett djurhem med skällande hundar. Starlight och Ice skötte sig fint, lite tittiga och fåniga men Matilda fick Ice att gå fram där det tog stopp och då hängde S med utan problem. En ganska lång sträcka går på asfalt och jag blev återigen påmind om att även om Vasaritten är en otroligt fin och rolig ritt så är den inte för oss, då den första slingan består av en ganska lång bit asfalt. Starlight travade på stället varvat med taktande och bakutsparkar hela vägen. Vi fick nog till 4 meter normal skritt på hela asfaltssträckan. Otrolig slöseri med energi, blev skön urladdning att vända in på grusvägen och trava sen. Resultatet blev 17 min sena mot vår bestämda hastighet som vi sagt skulle ligga på 8 km/h. Jag är nöjd, hellre för långsam än för snabb med tanke på att Starlights tillstånd, vi skulle ta en lugn tur.

Tack Natalie, Sandra & Co för en fint arrangemang!

När vi kom hem så var det faktiskt inte en hysterisk gnäggande Sune som mötte oss, han var riktigt cool trots att han varit själv i några timmar. Duktig, skor igår och självständig idag. Blåsten från imorse var borta så de fick gå utan täcke i solen och rulla bort torkad svett och gammal fällande päls och Ice kunde knappt vänta på att Matilda skulle koppla loss grimman innan hon välte ner i sanden :D.
Så här fin var Starlight i torsdags kväll när Karin tog in hästarna på kvällen,
det var inte riktigt lika illa idag. Skönt å rulla bort kliig päls.
Igår kväll lyckades jag få med familjen till stallet för att släppa in hästarna och kvällsfodra. Så här kul tyckte Emil att det var:
När vi kom hem så tackade jag min kära familj för att de följt med eftersom det är mycket roligare då och då skriker Emil tillbaks: DU TVINGADE OSS JU!!
Äsch da, petitesser.
 
Ikväll behövde jag inte tvinga med barnen (Andreas är på fest och kunde inte följa med, staaackaren), de följde med med bara liiite övertalning. Var tydligen regnet igår som gjort Emil så motvillig. Idag hjälpte han till att kvällsfodra och gav t o m Ice hennes kraftfoder. Det är stort, hungriga hästar kan vara lite läskiga när man inte är hästvan.

 
Ligga i maten, vad är det för hyfs!?
Nu ska jag faktiskt gå o lägga mig, man blir trött av så mycket frisk luft på en dag och så fick jag feeling och tog tag i tjälknul-projektet som legat och pyrt i hjärnan ganska länge nu och den är förmodligen klar mitt i natten och måste göras nåt med. Fick en älgfransyska för pinsamt länge sen av snälla grannar och som vi köttanalfabeter inte riktigt vetat vad vi ska göra med. Fick tips om detta med tjälknul och nu ligger den i ugnen och inviger vår kött-termometer som ska börja pipa när det är 70 grader inuti (har räknat ut att det borde bli runt 4-tiden inatt). Sen ska man koka nån lag och lägga den i och den ska det vara enbär eller gin i. Vi har ingetdera hemma. Enbär liksom, näe. Går röda vinbär bra istället? Nähä. Gin har vi ingen hemma heller för det smakar bajs och ingen av oss dricker sånt. Likör 43 kanske? Eller en pytteliten skvätt Absolut Mandrin från vårt bröllop 2008. Inte de inte.

Härmed efterlyses en liten dos gin, tack. Kan dumpas i vår brevlåda (i behållare, annars blir det jobbigt). I utbyte kan man sen få smaka förhoppningsvis ätlig tjälknul (fruktansvärt störigt ord)!

Gonatt!

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar