Stall Vall

lördag 14 februari 2015

Vintercup - piggt värre

Idag var det dags för vintercup och denna gången var deltävlingen gött nog på vår hemmaplan. Grannen Enar, en gammal distansryttare, eldsjäl och granne till Karin, äger marken där grusgropen är och hade markerat ut en bana med 2 slingor i området.

Olivia har längtat efter att äntligen kunna vara med och tack vare Frida (som lånar Zia) så fick jag rida också. Hon kom med Zia till mig och själv red hon 5-årige El Cobrah, som ägs av Camilla - en klubbkollega, och som hon ska tävla under 2015.

Sträckan är som vanligt okänd och vi sa en snitt-tid på 9 km/h, en lugn runda alltså. Jomen visst, det tyckte hästarna a b s o l u t var en jättebra idé. Suuure. Ice var så jädra pigg och springig så Olivia hade m y c k e t häst i händerna idag, stackaren. Zia var också taggad och jag satt faen löst en sväng i första galoppen när hon bockade och studsade med bakdelen samtidigt. Fick lite ordning på oss och kunde stundtals känna på den där härliga galoppen hon har men mest var det arabslängande med huvudet. Inte helt betryggande däruppe för en som dels inte ridit sen 28/12 och dels bara ridit hästen 2 ggr nånsin. Förlåt, Karin och Frida, hon är bra fin den där Zia men my god vad jag saknar "min" Starlight :D

MEN vi hade en fin tur. Jag var lite orolig ibland när Ice o Olivia galopperade iväg framför oss och jag inte visste vem som bestämde av dom. Olivia hävdade att det var hon och inte Ice så då är jag nöjd (men lite med hjärtat i halsgropen). Alltid roligt att rida och babbla med Frida och jag hade gärna varit ute på en längre tur men efter 2 slingor märkte vi att Zias ena baksko satt löst så vi fick nöja oss där. Det var nog tur för Olivia var helt slut och hade ont i händerna efter dragkamperna med obstinata ponnyn som verkade sugen på att klippa några mil i ljusets hastighet. Jag är rätt osäker på om en clear round i Pålsboda om 1,5 månad kommer funka för de där två. Men det är klart, får vi träna ihop oss framöver så hinner Ice få utlopp för energin och kanske coolar ner sig lite.
Får se vad Olivia säger om några veckor. OM Starlight för ok på återbesöket förstås, det är steg ett.
Efter dagens besök av EQ-Sara så känns det ännu mer positivt så jag väljer att tänka att onsdag kommer bli en bra dag.

Klart ponnyn ska bli friserad.

Fräsiga ekipaget.
Lika glad som jag är över att Ice är så himla fräsch,
lika glad vore jag om hon i alla fall lite grann skulle
kunna tänka sig att agera efter sin ålder...

Puuuss - Ice och Chanelle

Vintercup-vovven Tim

Och så ett kärt återseende!

Ice och Zia var glada att se varann och de gick fint ihop på banan. Lite mycket liggande i rumpan
på varann men inga surigheter. Förutom att Zia en gång började gosa med Ice för att sen försöka
bita henne i ögat. Eeh...? :D
Varje slinga avslutades med att rida uppför en av backarna i sandgropen och där taggade Zia till en gång och slängde upp huvudet rätt i ansiktet på mig. Jag hörde verkligen hur det krasade till nånstans och fick blixtrande huvudvärk. Ingen blodsmak, näsan orörd och tänderna kvar. Puh. Blev munnen som fick smällen och är lite svullen bara, huvudvärken försvann sen utan att jag märkte det. Upptäckte ett blåmärke under underläppen nu ikväll så när jag ska till Göteborg på möte på måndag så får jag väl antingen försöka sminka över eller övertyga kollegorna om att jag INTE varit på värmländsk rallyfest i helgen :S

Och här kommer vi hela gänget med Enar - banchefen.
Olivia hade fullt sjå med att hindra Ice från att ta backen i 3 galoppsprång.
Skojig dag, tack alla inblandade! Nu känner jag mig riktigt laddad inför 2015 igen.

/G

Ps. Vad kul det var att få lägga med Zia i etiketterna på inlägget, det var länge sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar